Sounds!

Volg ons:

Sitemap Forest Stewardship Council® (FSC®)
FSC®-F000222
Klimaat
Klimaat
Certificering
Certificering
Impact
Impact
Woningbouw
Woningbouw
Grond Weg Waterbouw
GWW
Groensector
Groensector
Vragen
Ambassadeurs

Transport van hout uit de tropen heeft een minimale milieu-impact.

Omdat transport per schip gebeurt, en deze duizenden containers hout vervoert, is de milieu-impact per kilometer aanmerkelijk lager dan vervoer per vrachtwagen.​ Ontegenzeggelijk: tropisch hout komt van ver, legt heel wat kilometers af voordat het wordt toegepast in een sluisdeur, brug of kozijn. Dat wordt vaak vertaald in een hoge uitstoot van CO2. Toch valt de milieu-impact mee, zoals blijkt uit milieuberekeningen.

Niet alleen de kilometers zijn van belang maar ook het transportmiddel. Ooit een vrachtwagen gezien met 8000 containers? Vervoer per schip blijkt per kilometer een stuk schoner dan per vrachtwagen.

Het vervoer van tropisch hout vindt grotendeels plaats per schip. Transport per schip heeft een aanmerkelijk lagere milieu-impact dan vervoer per vrachtwagen.​

Ontegenzeggelijk: tropisch hout komt van ver, legt heel wat kilometers af voordat het wordt toegepast in een sluisdeur, brug of kozijn. Dat wordt vaak vertaald in een hoge uitstoot van CO2. Toch valt de milieu-impact mee, zoals blijkt uit milieuberekeningen.

Bij het berekenen van de milieu-impact van transport is namelijk niet alleen de afstand van belang maar ook het transportmiddel. Ooit een vrachtwagen gezien met 8000 containers? Omdat schepen een grote capaciteit hebben blijkt deze manier van vervoer per m3 hout een stuk schoner dan per vrachtwagen.

Dit rekenvoorbeeld laat zien dat transport van naaldhout uit Europa, dat per vrachtwagen wordt vervoerd, daardoor zelfs een hogere milieu-impact kan hebben dan hout afkomstig uit tropische gebieden.