Sounds!

Volg ons:

Sitemap Forest Stewardship Council® (FSC®)
FSC®-F000222
Klimaat
Klimaat
Certificering
Certificering
Impact
Impact
Woningbouw
Woningbouw
Grond Weg Waterbouw
GWW
Groensector
Groensector
Vragen
Ambassadeurs

Transport van hout uit de tropen heeft een minimale milieu-impact.

Omdat transport per schip gebeurt, en deze duizenden containers hout vervoert, is de milieu-impact per kilometer aanmerkelijk lager dan vervoer per vrachtwagen. Ontegenzeggelijk: tropisch hout komt van ver, legt heel wat kilometers af voordat het wordt toegepast in een sluisdeur, brug of kozijn. Dat wordt vaak vertaald in een hoge uitstoot van CO2. Toch valt de milieu-impact mee, zoals blijkt uit milieuberekeningen.

Niet alleen de kilometers zijn van belang maar ook het transportmiddel. Ooit een vrachtwagen gezien met 8000 containers? Vervoer per schip blijkt per kilometer een stuk schoner dan per vrachtwagen.

Het vervoer van tropisch hout vindt grotendeels plaats per schip. Transport per schip heeft een aanmerkelijk lagere milieu-impact dan vervoer per vrachtwagen.​

Ontegenzeggelijk: tropisch hout komt van ver, legt heel wat kilometers af voordat het wordt toegepast in een sluisdeur, brug of kozijn. Dan wordt al snel geconcludeerd dat dit leidt tot een hoge milieu-impact. Toch valt die impact mee, zoals blijkt uit milieuberekeningen.

Niet alleen de kilometers zijn bij die impactberekeningen van belang maar ook het transportmiddel. Vervoer per schip blijkt per kilometer een stuk minder vervuilend dan per vrachtwagen. Ooit een vrachtwagen gezien met 8000 containers?

En omdat transport van tropisch hout per schip gebeurt is de milieu-impact dus relatief laag als je dat vergelijkt met Europees hout dat met een vrachtwagen wordt vervoerd.

Onderstaand rekenvoorbeeld laat zien dat transport van naaldhout uit Noord-Europa, dat per vrachtwagen wordt vervoerd, daardoor zelfs een hogere milieu-impact kan hebben dan hout afkomstig uit tropische gebieden.